İKİNCİ KISIM
Esnaf ve Sanatkârlar
Meslek Kuruluşları
BİRİNCİ BÖLÜM
Esnaf ve Sanatkârlar Odası
Odaların Kuruluşu
Madde 4.-
Odalar,
oda kurulmak istenen yerde çalışmakta olan
sanat, hizmet ve meslek sahipleri ile esnaftan
en az 500 kişinin isteği ve Bakanlık izni ile
kurulur. Oda unvanında esnaf, sanatkâr veya
esnaf ve sanatkâr ibaresi yer alır.
Oda kuruluşu ile ilgili olarak mülki idare
amirliğine verilecek müracaat dilekçesine
Bakanlık tarafından Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr
veri tabanında hazırlanmış örneğine uygun
düzenlenen oda kuruluş tutanağı ve oda ana
sözleşmesi eklenir. Ayrıca oda kurucu üyelerinin
tüm bilgilerinin eksiksiz olarak Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanına girişi
yapılır. Oda kuruluş tutanağı ve ana sözleşmesi,
sicil müdürünün gözetiminde tanzim ve imza
edilir. Oda kuruluş işlemlerinin gerçeğe uygun
olup olmamasından sicil müdürü sorumludur.
Mülki idare amirliği 15 gün içinde kuruluş
talebini inceler ve görüşü ile birlikte kuruluş
belgelerini noksansız olarak Bakanlığa gönderir.
Bakanlık kuruluş talebi hakkında ilgili birliğin
görüşünü alır. Bakanlık bir ay içinde kuruluş
için izin verip vermediğini bildirmediği
takdirde oda kurulmuş sayılır.
Kurulan odanın üyeleri arasında olup diğer
odalardan ayrılmış olanların eski odalarındaki
üyeliği sona erer ve dosyası üyesi olduğu yeni
kurulan odaya bir ay içinde devredilir.
Karma odalarda, odanın talebi ve birliğin onayı
ile meslek komiteleri kurulabilir.
Odaların Çalışma Bölgesi
Madde 5.-
Odaların
çalışma bölgesi, bulundukları ilçenin idari
sınırlarıdır.
Birden fazla ilçe bulunan Büyükşehir il
merkezlerinde kurulan odaların çalışma bölgesi
Büyükşehir'e dahil ilçelerin idari sınırlarıdır.
Aynı çalışma bölgesinde, faaliyet konusu aynı
olan birden fazla oda kurulamaz.
Çalışma bölgesi odaların faaliyet sınırlarını
belirler, esnaf ve sanatkârların meslekî
faaliyetleri çalışma bölgesi ile
sınırlandırılamaz.
Odalar, her türlü sorumluluk kendilerine ait
olmak kaydıyla çalışma bölgesi içinde birlikten
izin alarak irtibat bürosu açabilirler.
Odaya Kayıt
Madde 6.-
Esnaf ve
sanatkârların sicile kayıtları yapılmadıkça,
hiçbir şekilde odaya kaydı yapılamaz. Sicile
kayıt olan esnaf ve sanatkârlara ait bilgiler
sicil tarafından; elektronik ortamda, iş
yerlerinin bulunduğu yerdeki, iş yerleri seyyar
olanların ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki
meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odasına;
meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası
bulunmayanların bilgileri ise karma odaya kayıt
için gönderilir. İlgili oda yönetim kurulu, bu
kişilerle ilgili üyelik kararlarını ilk
toplantısında alır.
Oda kuruluş yeter sayısına ulaşılamadığı için
oda kurulması mümkün olmayan yerlerdeki esnaf ve
sanatkârların kayıtları birlik marifetiyle
tutulur. Esnaf ve sanatkârlara odalarca verilen
hizmetler, ilçelerde şube açmak suretiyle birlik
tarafından verilir.
Aynı iş yerinde birden fazla konuda faaliyet
gösteren esnaf ve sanatkârlar esas faaliyeti ile
ilgili odaya kayıt olurlar. Ancak, üye isterse
yükümlülüklerini yerine getirmek kaydıyla diğer
faaliyetleriyle ilgili odalara da sicil
marifetiyle kayıt yaptırabilir.
Esnaf ve sanatkârlar odasına kayıtlı olanlar,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki
ticaret ve sanayi odasına, ticaret odasına,
sanayi odasına, deniz ticaret odasına; bu
odalara kayıtlı bulunanlar ise esnaf ve
sanatkârlar odasına kaydedilemezler. Sermaye
şirketlerinin ortakları, başkaca esnaf ve
sanatkârlık faaliyeti olmadıkça, sadece şirket
ortaklığı sebebiyle hiçbir şekilde esnaf ve
sanatkârlar odalarına üye kaydedilemezler.
Üyelik Şartları
Madde
7.-
Oda
üyeliği için aşağıdaki şartlar aranır:
a)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak veya yabancı
devlet tabiiyetinde bulunmakla beraber
Türkiye'de sanat ve ticaret yapıyor olmak.
b)
Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.
c)
Vergi mükellefi olmak yada vergiden muaf olmak.
d)
Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki odalara
kayıtlı olmamak.
Üyeliğin Son Bulması
Madde
8.-
Aşağıda
belirtilen durumlarda üyenin oda kaydının
silinmesine yönetim kurulu tarafından karar
verilir, durum sicile bildirilerek kaydın
silinmesi temin edilir ve kaydı silinen üyeye
oda tarafından on gün içinde üyenin odaya
bildirdiği iş yeri veya ikamet adresine yazılı
olarak bildirilir.
a)
Daimi olarak odanın çalışma bölgesi dışına
çıkanlar.
b)
7 nci
Maddede belirtilen şartlardan herhangi birini
kaybedenler veya bu şartlardan herhangi birine
sahip olmadığı sonradan anlaşılanlar.
c)
Sanat ve mesleğini yapmaktan sürekli olarak men
edilenler.
d)
Vergi mükellefiyetini sildirenlerden altı ay
içinde tekrar vergi mükellefiyeti tesis
ettirmeyenler.
Üyelikleri sicil tarafından silinenlerden, üye
niteliğini tekrar kazananların oda üyeliği sicil
tarafından tekrar tesis edilir. Bu şekilde
üyeliği tekrar tesis edilen üyenin daha önce
kazanmış olduğu hakları aynen devam eder. Ancak,
esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının
yetkili organlarında görevli olup da oda üyeliği
yukarıdaki sebeplerden dolayı kesintiye
uğrayanların yetkili organlardaki görevleri de
kendiliğinden sona erer. Bu kişiler üyeliklerini
tekrar kazanmış olsalar dahi o döneme ilişkin
yetkili organ üyelikleri devam etmez.
Odaların Organları
Madde 9.-
Oda
organları şunlardır:
a)
Genel kurul: Genel kurul toplantı tarihinden en
az altı ay önce odaya kaydolmuş ve Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından, ilgili
esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşu tarafından
alınacak, genel kurul toplantısına katılacaklar
listesine dahil olan üyelerden oluşur.
b)
Yönetim kurulu: Başkan dahil olmak üzere, üye
sayısı 1000'den az olan odalarda yedi, üye
sayısı 1000-2000 olanlarda dokuz, 2000'den fazla
olan odalarda onbir kişiden oluşur ve genel
kurul üyeleri arasından dört yıl süreyle görev
yapmak üzere seçilir. Aynı sayıda yedek üye
seçilir.
c)
Denetim
kurulu: Genel kurul üyeleri arasından dört yıl
süreyle görev yapmak üzere seçilecek üç kişiden
oluşur. Aynı sayıda yedek üye seçilir.
Oda Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 10.-
Oda genel
kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Oda
başkanını, yönetim kurulu ve denetim kurulu asıl
ve yedek üyelerini seçmek.
b)
Yönetim kurulu faaliyet raporu, denetim kurulu
raporu, bilanço ve gelir ve gider hesaplarını
incelemek, kabul veya reddetmek.
c)
Yönetim kurulu ve denetim kurulunu ibra etmek.
d)
Yeni döneme ait çalışma programı ile bu
programda yer alacak olan üyelerin meslekî
eğitim, teorik ve pratik kurs programlarını ve
tahmini bütçeyi incelemek, aynen veya
değiştirerek kabul etmek.
e)
İşlem ve eylemleri nedeniyle hukuki ve cezai
sorumluluğu tespit edilen organ üyeleri hakkında
dava açılmasına, bunların görevde kalıp
kalmamasına karar vermek.
f)
Bakanlıkça düzenlenen oda ana sözleşmesinde
değişiklik yapılması hakkında yönetim kurulunca
Bakanlıktan alınacak ön izne dayanarak karar
vermek.
g)
Odanın meslekî faaliyet alanını ilgilendiren
konuda kurulabilecek federasyona kurucu olma
hususunda alınan yönetim kurulu kararını
onaylamak.
h)
Bakanlıktan alınan ön izne dayanarak fesih
teklifi hakkında karar vermek.
ı)
İmkânları nispetinde öncelikle faaliyet alanları
ile ilgili branşlarda olmak üzere öğrenci
okutulmasına, bir evvelki yıl gayri safi
gelirlerinin %10'unu geçmemek kaydıyla kamu
yararına faaliyet gösteren kuruluşlara ve belge
veya diğer kanıtlara dayandırılmak kaydıyla
muhtaç durumdaki oda üyelerine yardımda
bulunulmasına karar vermek.
j)
Bağlı olduğu birliğin muvafakati alınmak
şartıyla kuruluş amacını gerçekleştirmeye
yönelik gayrimenkul ve her türlü taşıt alım ve
satımına, gayrimenkul karşılığında ödünç para
alınmasına karar vermek.
k)
Bağlı olduğu birliğin muvafakati alınmak
kaydıyla üyelerinin müşterek ihtiyaçlarını
karşılamak, meslekî faaliyetlerini
kolaylaştırmak ve mesleğin genel menfaatlere
uygun olarak gelişmesini sağlamak amaçlarıyla
sınırlı olarak kurulmuş veya kurulacak
şirketlere ve kooperatiflere iştirak etmek,
amaçlarına uygun olarak eğitim ve öğretim
kurumları kurmak üzere vakıf kurmaya karar ve bu
konudaki işlemleri yürütmek üzere yönetim
kuruluna yetki vermek.
l)
Yönetim kurulu tarafından teklif edilen uyulması
zorunlu meslekî kararları kabul ya da reddetmek.
Oda Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 11.-
Oda
yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Oda
işlerini mevzuat ve genel kurul kararlarına
uygun olarak yürütmek.
b)
Bakanlığın mevzuat gereği vereceği görevleri
yerine getirmek.
c)
Yeni döneme ait çalışma programı ile bu program
içinde yer alacak olan üyelerin meslekî eğitim,
teorik ve pratik kurs programlarını ve tahmini
bütçeyi hazırlamak ve genel kurula sunmak.
d)
Uyulması zorunlu meslekî kararları almak
hususunda, bağlı bulunduğu birliğe iletilmek
üzere genel kurula teklifte bulunmak.
e)
Oda
üyelerinin sicillerini tutmak ve bu bilgileri
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında
güncelleştirerek eksiksiz ve doğru olarak her an
hazır halde bulundurmak, üyeler tarafından talep
edilen belgeleri bilgisayar ortamında
düzenlemek, ayrıca üyelerinin çalışma konuları
hakkında resmî makamlarca istenilecek bilgileri
vermek.
f)
Oda
üyelerinin çalışma konularına giren hususlarda
haklarını korumak için resmî ve özel kuruluşlar
nezdinde girişimlerde bulunmak, üyelerinin
meslekî menfaatlerini ilgilendiren konularda,
adli ve idari yargı mercileri önünde oda başkanı
marifetiyle odayı temsil etmek.
g)
Oda
üyelerinden yıllık aidatları elektronik ortamda
tahsil etmek,
h)
Üyelerin, çalışma konularına giren işlerde
gelişmelerini sağlamak ve ihtiyaçlarını
karşılamak bakımından, gerekli tedbirleri almak,
kurslar düzenlemek ve bu konuda ihtiyaç duyulan
tesisleri kurmak üzere genel kurula teklifte
bulunmak, bu bilgileri Bakanlık e-esnaf ve
sanatkâr veri tabanında güncelleyerek takip
etmek.
ı)
Resmî ve özel merciler tarafından istenecek
temsilciyi atamak ve görevlendirmek.
j)
Bakanlıktan ön izni alınmış oda ana sözleşmesi
değişikliklerini genel kurula teklif etmek.
k)
Genel sekreter ve diğer personelin atama, terfi,
cezalandırma ve görevlerine son verilmesine
karar vermek, personele ait bilgileri Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncelleyerek
takip etmek.
l)
Oda
üyelerince üretilen mal ve hizmetlerin
kalitesini, standartlarına ve sağlık koşullarına
uygun şekilde üretilip üretilmediğini ve ücret
tarifelerine uyulup uyulmadığını ilgililerin
başvurusu üzerine veya doğrudan veya uzman
kimseler aracılığı ile kontrol etmek, ayrıca
meslekî teamüle aykırı davranışları belirlenen
üyelere yazılı ihtarda bulunmak, tekrarı halinde
ilgilileri birlik disiplin kuruluna bildirmek,
tüketicilerin korunması için gerekli tedbirleri
almak ve üyeleri hakkında bu konuda odaya
yapılan şikâyetleri incelemek.
m)
Oda
üyeleri ve müşterileri arasında çıkacak
anlaşmazlıkları çözümlemek, ceza gerektiren
hallerde konuyu birlik disiplin kuruluna sevk
etmek.
n)
Muhasebe işlemlerini bilgisayar ortamında yerine
getirmek ve üyelerin talebi doğrultusunda
düzenlenen ve onanan belgeleri bilgisayar
sisteminden yararlanarak vermek.
o)
Mesleğe yeni girecek esnaf ve sanatkârlara
meslekî eğitimler vererek, ticari faaliyetlerine
başlayabilmeleri ve iş yeri açma ruhsatları için
ilgili belediyeye verilmek üzere meslekî
yeterlik belgesi vermek; üyelerine meslekî
konularda danışmanlık yapmak.
p)
İlçelerde, oda üyelerinin müşterileriyle
ilişkisinde ortaya çıkan uyuşmazlıklarda, konu
hakem heyetlerine intikal ettirilmiş ise bu
hakem heyetlerine üye görevlendirmek.
r)
Bilanço ve gelir ve gider hesap cetvelini şubat
ayı sonuna kadar, genel kurul evrakını ise genel
kurulu takip eden on gün içinde bağlı bulunduğu
birliğe ve federasyona göndermek.
Oda Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 12.-
Oda
denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Bu
Kanunla verilen görevler ile genel kurulda
alınan kararların yönetim kurulu tarafından
yerine getirilip getirilmediğini incelemek.
b)
Oda
işlemlerinin mevzuat ve oda ana sözleşmesi
çerçevesinde yerine getirilip getirilmediğini
incelemek.
c)
Bakanlık ve oda üst kuruluşları tarafından
verilen görevlerin yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
d)
Odanın yıllık aidatlarının üyelerden zamanında
tahsil edilip edilmediğini kontrol etmek ve
odanın işlem ve hesapları hakkında genel kurula
rapor vermek.
e)
Odanın üye kayıtlarının Bakanlık e-esnaf ve
sanatkâr veri tabanında, yeterli bilgileri haiz
şekilde tutulmasını kontrol etmek.
f)
Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak.
Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev
ve yetkilerinden (d) ve (f) bentlerinde
belirtilenleri salt çoğunlukla yerine
getirirler.
Resmî ve Özel Kuruluşlarla İlişkiler
Madde 13.-
Resmî ve
özel kuruluşlarca, tacir ve sanayiciden meslekî
faaliyetleri ile ilgili olarak istenilen ve
18.5.2004 tarihli ve 5174 sayılı Kanunun 26 ncı
Maddesinde öngörülen belgeler, esnaf ve
sanatkârlar için mensup oldukları oda tarafından
düzenlenir ve verilir.
Resmî makamlarca, esnaf ve sanatkârların meslekî
faaliyetlerini ilgilendiren hususlarda alınacak
kararlarda, ilgili odanın mütalaasından
faydalanılır ve kurulacak komisyonlara oda
temsilcisinin katılması zorunludur.
Belediyeler; ruhsat verebilmek için iş yeri
açmak veya meslekî faaliyette bulunmak isteyen
esnaf ve sanatkârlardan sicil tasdiknamesi ile
üye olduklarına dair ilgili oda belgesini
istemek zorundadırlar.
Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, kamu
iktisadi teşebbüsleri, esnaf ve sanatkâr kredi
ve kefalet kooperatifleri ve bankalar oda
üyeleri ile ilgili ruhsat, ihale ve kredi
işlemlerinde üye olduklarına dair ilgili oda
belgesini istemek zorundadırlar.
Odaların Gelirleri
Madde 14.-
Odaların
gelirleri şunlardır:
a) Kayıt ücreti.
b) Yıllık aidat.
c) Konfederasyonca belirlenen tarife ücretleri
karşılığında düzenlenecek ve onanacak belgeler
ile yapılan hizmetler karşılığında alınacak
ücretler.
d) Meslekî yeterlik belgesi ücretleri.
e) Yayın gelirleri.
f) Sınav ücretleri.
g) Oda amacını gerçekleştirmek için kurulacak
kuruluşların ve iştiraklerin gelirleri.
h) Oda tarafından düzenlenecek danışmanlık,
eğitim, kurs ve sosyal faaliyet gelirleri.
ı) Muhasebe işlerinin yapılmasından elde edilen
gelirler.
j) Faiz ve diğer gelirler.
k) Bağış ve yardımlar.
Fesih, Tasfiye ve İptal
Madde 15.-
Odaların
fesih sebepleri şunlardır:
a) Üye mevcudunun yüzden aşağıya düşmesi.
b) Bakanlıkça yapılacak uyarıya rağmen mevzuata
aykırı genel kurul kararlarının iki ay içinde
düzeltilmemesi.
c) Konfederasyonca tespit edilen yıllık zorunlu
giderleri karşılayacak miktarda gelir
sağlayamadığının birlik tarafından tespit
edilmesi üzerine yapılacak yazılı uyarıya rağmen
odanın mali durumunun bir yıl içinde
iyileştirilememesi.
d) Odanın faaliyet alanına giren hususlardan
aynı meslek koluna mensup esnaf ve sanatkârların
zamanla ayrı oda kurmaları sonucu, kalan üye
sayısının 200 aşağı düşmesi.
Odalar yukarıda yazılı sebeplerle Bakanlığın
teklifi üzerine yetkili asliye hukuk mahkemesi
kararıyla fesih olunur.
Yukarıdaki hükümlere göre feshedilen odaların
bağlı oldukları birlikçe görevlendirilecek heyet
tarafından, borçları kendi varlığından ödenip,
alacakları tahsil edildikten ve tasfiye
giderleri de karşılandıktan sonra kalacak meblağ
ile ayni haklar, heyet tarafından tutanakla
birliğe devredilir. Kuruluşu yapılan odanın,
daha sonra kuruluşunun usule uygun olmadığının
anlaşılması halinde süre kaydı aranmaksızın
odanın kuruluşu Bakanlık tarafından iptal
edilir. Odanın kuruluş işleminin iptali halinde
ise, odanın mal varlığı birliğe devredilir.
Fesih olan veya kuruluşu iptal olan odaların üye
kayıt defterleri birlik tarafından muhafaza
edilir.
İKİNCİ BÖLÜM Esnaf ve Sanatkârlar Odaları
Birlikleri
Birliklerin Kuruluşu
Madde 16.-
Her il
merkezinde bir esnaf ve sanatkârlar odaları
birliği kurulur.
Bakanlıkça hazırlanan örneğe uygun olarak
düzenlenmiş birlik ana sözleşmesi bir dilekçe
ile o yer valiliğine verilir. Valilik 15 gün
içerisinde gerekli araştırmasını yaparak kuruluş
onayı için belgeleri Bakanlığa gönderir.
Birlik, ana sözleşmesinin Bakanlık tarafından
onaylanmasını müteakip kurulmuş olur. Birlik
kuruluşlarında Konfederasyon görüşü alınır.
Bir ilde birden fazla birlik kurulamaz.
Birliğin Çalışma Bölgesi
Madde 17.-
Birlik
çalışma bölgesi kurulduğu ilin idari
sınırlarıdır. Çalışma bölgesindeki odalar
faaliyetlerinden dolayı birliğe karşı
sorumludurlar.
Birliğe Kayıt
Madde 18.-
Odalar,
çalışma bölgesi içinde bulundukları birliğe,
birliğin kuruluşunu takip eden bir ay içinde,
yeni kurulan odalar da kuruldukları tarihten
itibaren aynı süre içinde kayıt olmak
zorundadırlar. Kayıt zorunluluğunu yerine
getirmeyen odalar birlik tarafından resen
kaydedilir ve bu durum ilgili odaya yazılı
olarak bildirilir.
Birliğin Organları
Madde 19.-
Birlik
organları şunlardır:
a) Genel kurul : Genel kurul tarihinden en az
altı ay önce kurulmuş olan odaların başkan ve
yönetim kurulu üyeleri ile birliğin görevde
bulunan başkanı, yönetim ve denetim kurulu
üyelerinden oluşur.
b) Başkanlar kurulu : Birliğe üye odaların
başkanlarından oluşur.
c) Yönetim kurulu : Başkan dahil olmak üzere oda
sayısı 25 ve daha az olanlarda beş, 26-50
olanlarda yedi, 51-120 olanlarda dokuz, 121 ve
daha fazla olanlarda 11 kişiden oluşur ve genel
kurul üyeleri arasından dört yıl süreyle görev
yapmak üzere seçilir. Aynı sayıda yedek üye
seçilir.
d) Denetim kurulu : Genel kurul üyeleri
arasından dört yıl süreyle görev yapmak üzere
seçilecek oda sayısı 50 ve daha az olanlarda üç,
51 ve daha fazla olanlarda beş kişiden oluşur.
Aynı sayıda yedek üye seçilir.
e) Disiplin kurulu : Oda sayısı 50 ve daha az
olanlarda üç, 51 ve daha fazla olanlarda beş
kişiden oluşur ve genel kurul üyeleri arasından
dört yıl süreyle görev yapmak üzere seçilir.
Aynı sayıda yedek üye seçilir.
Birlik Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 20.- Birlik
genel kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik başkanını, yönetim, denetim ve
disiplin kurulu asıl ve yedek üyelerini seçmek.
b) Yönetim kurulu faaliyet raporu, denetim
kurulu raporu, bilanço ve gelir ve gider
hesaplarını incelemek, kabul veya reddetmek.
c) Yönetim kurulu ve denetim kurulunu ibra
etmek.
d) Yeni döneme ait çalışma programı ile bu
program içinde yer alacak olan eğitim, teorik ve
pratik kurs programlarını ve tahmini bütçeyi
incelemek, aynen veya değiştirerek kabul etmek.
e) İşlem ve eylemleri nedeniyle hukuki ve cezai
sorumluluğu tespit edilen organ üyeleri hakkında
dava açılmasına, bunların görevde kalıp
kalmamasına karar vermek.
f) Bakanlıkça düzenlenen birlik ana
sözleşmesinde değişiklik yapılması hakkında
yönetim kurulunca Bakanlıktan alınacak ön izne
dayanarak karar vermek.
g) İmkânları ölçüsünde öğrenci okutulmasına, bir
evvelki yıl gayri safi gelirlerinin %10'unu
geçmemek şartıyla kamu yararına hizmet eden
kuruluşlara sosyal yardım yapılmasına ve bütçe
imkânları elverişli olmayan üye odalara
durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla ayni ve
nakdî yardımda bulunulmasına karar vermek.
h) Kuruluş amacını gerçekleştirmeye yönelik
gayrimenkul ve her türlü taşıt alım ve satımına,
gayrimenkul karşılığında ödünç para alınmasına
karar vermek.
ı) Üye odaların ve üyelerinin müşterek
ihtiyaçlarını karşılamak, meslekî faaliyetlerini
kolaylaştırmak ve mesleğin genel menfaatlere
uygun olarak gelişmesini sağlamak amaçlarıyla
sınırlı olarak kurulmuş veya kurulacak
şirketlere ve kooperatiflere iştirak etmek,
amaçlarına uygun olarak eğitim ve öğretim
kurumları kurmak üzere vakıf kurmaya karar
vermek ve bu konuda işlemleri yürütmek üzere
yönetim kuruluna yetki vermek.
j) Faaliyetlerine ait bilgileri Bakanlık e-esnaf
ve sanatkâr veri tabanında güncelleyerek tutmak.
Birlik Başkanlar Kurulu
Madde 21.-
Birlik
başkanlar kurulu; istişare organı olup, birlik
çalışma bölgesindeki esnaf ve sanatkâr ile
odalara ilişkin meseleler hakkında birlik
yönetim kuruluna tavsiyelerde bulunur.
Birlik yönetim kurulu başkanı, başkanlar
kurulunun da başkanıdır. Başkanın bulunmadığı
hallerde toplantıya yetki verilen birlik yönetim
kurulu başkan vekili başkanlık eder.
Kurul, üyelerinin çoğunluğu ile yılda bir defa
eylül ayında kendiliğinden toplanır ve
gerektiğinde birlik başkanının veya başkanlar
kurulunun çoğunluğunun yazılı çağrısı ile her
zaman toplanabilir.
Birlik Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 22.-
Birlik
yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik işlerini mevzuata ve genel kurul
kararlarına uygun olarak yürütmek.
b) Bakanlık ve Konfederasyonca mevzuat gereği
verilecek görevleri yerine getirmek.
c) Yeni dönem çalışma programı ile bütçeyi,
bilanço ve gelir ve gider tablolarını hazırlamak
ve genel kurula sunmak.
d) Odaların çalışmalarının mevzuat ve oda ana
sözleşmesi esasları içinde yürütülmesini
sağlamak üzere gerekli görülecek zamanlarda,
işlemlerini incelemek ve alınması gerekli
tedbirler hakkında bildirimde bulunmak.
e) Odalar hakkında lüzumlu bilgilerin Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında düzenli
olarak tutulmasını sağlamak ve resmî dairelerin
bu husustaki isteklerini yerine getirmek.
f) Odaların gelişmesini sağlamak, ihtiyaç ve
güçlüklerini gidermek için gerekli tedbirleri
almak, bu konuda resmî ve özel merciler nezdinde
teşebbüslerde bulunmak, genel meslekî
menfaatlerini ilgilendiren konularda adli ve
idari yargı mercileri önünde birlik başkanı
marifetiyle birliği temsil etmek.
g) Odalarda ve odalar arasında çıkan olumsuzluk
ve anlaşmazlıklarla ilgili olarak düzenlenen
raporları incelemek ve konuyu çözüme
kavuşturmak.
h) Odaların, kuruluş amacını gerçekleştirmeye
yönelik gayrimenkul ve her türlü taşıt alım ve
satımı ile ödünç para alınması; şirket, vakıf ve
kooperatif kurma ve kurulu bulunanlara katılma
yönündeki taleplerini incelemek ve karar vermek.
ı) Resmî ve özel merciler tarafından istenecek
temsilciyi atamak ve görevlendirmek.
j) Genel sekreter ve diğer personelin atama,
terfi, cezalandırma ve görevlerine son
verilmesine karar vermek ve personele ait
bilgileri Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri
tabanında güncelleyerek takip etmek.
k) Çalışma bölgesi içindeki meslekî teamül,
gelenek ve uyulması zorunlu meslekî kararları
kendi görüşü ile birlikte Konfederasyona
iletmek.
l) Birlik katılma payının ve kayıt ücretinin üye
odalardan elektronik ortamda tahsilini sağlamak.
m) Esnafın işyeri açması, kapatması veya meslek
değiştirmesi ile ilgili işlemlerin Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından takibini
yaparak sicil işlemlerinin yerine getirilmesini
sağlamak.
n) Odalardan gelen esnaf ve sanatkârlara ait
şikâyetleri incelemek ve neticelendirmek ya da
gerek görülmesi halinde konuyu Konfederasyona
intikal ettirmek.
o) İllerde, esnaf ve sanatkârların
müşterileriyle ilişkisinde ortaya çıkan
uyuşmazlıklarda, konu hakem heyetlerine intikal
ettirilmiş ise bu hakem heyetlerine üye
görevlendirmek.
p) Üyesi olan odalara, bu odaların mevcut
üyelerine ve esnaf ve sanatkârlık faaliyetine
yeni başlayacak kişilere danışmanlık hizmeti
vermek.
r) Üye odalardan gelen yıl sonu bilanço ile
gelir ve gider cetvellerini incelemek, odalara
yol gösterici tavsiyelerde bulunmak ve 15 inci
Maddenin (c) bendine göre değerlendirmek;
bilanço ve gelir ve gider hesap cetvelini şubat
ayı sonuna kadar, genel kurul evrakını ise genel
kurulu takip eden on gün içinde Konfederasyona
göndermek.
Birlik Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 23.-
Birlik
denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bu Kanunla verilen görevler ile genel kurul
kararlarının yönetim kurulu tarafından yerine
getirilip getirilmediğini incelemek.
b) Birlik işlemlerinin mevzuat ve birlik ana
sözleşmesi çerçevesinde yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
c) Bakanlık ve Konfederasyon tarafından mevzuat
gereği verilen görevlerin yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
d) Birlik kayıt ücreti ve katılma paylarının üye
odalardan zamanında tahsil edilip edilmediğini
kontrol etmek ve birliğin işlem ve hesapları
hakkında genel kurula rapor vermek.
e) Birliğe bağlı odaların hesap ve işlemlerini
Bakanlığın isteği üzerine incelemek.
f) Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak.
Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev
ve yetkilerinden (d) ve (f) bentlerinde
belirtilenleri salt çoğunlukla yerine
getirirler.
Disiplin Kurulu ve Disiplin Cezaları
Madde 24.-
Birlik
disiplin kurulu birliğe bağlı oda üyelerinin
meslekî faaliyetleri sırasında meslek ahlakı ile
bağdaşmayan hareket ve işlemlerini soruşturmaya
ve durumun niteliğine ve ağırlık derecesine göre
bu Maddede belirtilen disiplin cezalarını
vermeye yetkilidir.
Disiplin kurulu kendi üyeleri arasından bir
başkan seçer. Disiplin kurulunun sekreterlik
işleri birlik tarafından yerine getirilir.
Disiplin kurulu üyeleri arasında eksilme olduğu
takdirde, yedek üyelerden genel kuruldaki
seçimde en fazla oy alanlar, oyların eşitliği
halinde listeye göre sırayla disiplin kurulunca
yazılı olarak disiplin kuruluna çağrılır.
Üyenin yazılı savunması alınmadan disiplin
cezası verilemez. Disiplin kurulunun yedi günden
az olmamak üzere verdiği süre içinde savunma
yapmayan üye, savunma hakkından vazgeçmiş
sayılır.
Disiplin kurulu kendilerine intikal eden ihbar
ve şikâyetleri en çok bir ay içinde soruşturmaya
başlar ve en geç üç ay içinde sonuçlandırır.
Disiplin kurulunca verilen cezalar on gün içinde
ilgililere yazılı olarak tebliğ edilir.
İlgililer bu karara karşı tebellüğ tarihinden
itibaren 15 gün içinde yetkili idare mahkemesine
dava açabilirler. Davanın açılmış olması idarece
verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz.
Dava, zaruret görülmeyen hallerde, evrak
üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. Yetkili idare mahkemesince
verilen kararlara karşı bölge idare mahkemesine
başvurulabilir. Bölge idare mahkemesinin verdiği
kararlar kesindir.
Oda Üyelerine Birlik Disiplin Kurulunca
Verilecek Cezalar Şunlardır:
a) Uyarma cezası: Meslek şeref ve haysiyetine
uygun düşmeyen hareketleri olan, odaya olan
üyelik görev ve yükümlülüklerini yerine
getirmeyen, üyesi olduğu oda ve diğer esnaf ve
sanatkâr meslek kuruluşlarının itibarını
zedeleyici fiilde bulunan ve sözler sarf eden,
müşteri veya diğer kişilerle olan ilişkilerinde
terbiye ve nezakete aykırı davranışlarda bulunan
üyenin, meslekî faaliyetinde ve davranışlarında
daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile
bildirilmesidir. Üye, bir yıl içinde uyarma
cezası gerektiren fiili tekrarlaması halinde
kınama cezası ile tecziye edilir.
b) Kınama cezası: Müşterilerine ve diğer
kişilere olan taahhütlerini yerine getirmeyen
veya bunlara karşı haksız ithamda bulunan,
müşterilerini ve diğer kişileri kandıran, nizami
ölçü ve tartı aletlerini bilerek kullanmayan
üyeye meslekî faaliyetinde ve davranışlarında
kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Üye,
bir yıl içinde kınama cezasını gerektiren fiili
tekrarlaması halinde para cezası ile tecziye
edilir.
c) Para cezası: Üyenin, Bakanlık, o yer idare
amiri, esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları
tarafından mevzuata uygun olarak alınmış
kararlara aykırı hareket etmesi ve mükerrer
kınama cezası almasından dolayı, para cezası ile
cezalandırılmasıdır. Para cezaları birliğe gelir
kaydedilir. Verilecek para cezası 61 inci
Maddeye göre belirlenen yıllık aidatın iki
katıdır. Üyenin para cezası verilmesini
gerektiren eylem ve davranışlarının, aynı eylem
ve davranış olmasına bakılmaksızın bir yıl
içinde tekrarında, verilecek ceza yıllık aidatın
beş katı olarak uygulanır.
d) Geçici veya uzun süreli oda üyeliğinden
çıkarma cezası: Üyenin, esnaf ve sanatkâr sıfatı
ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede yüz
kızartıcı ve utanç verici hareketlerde, huzur,
sükûn ve çalışma düzenini bozucu eylem ve
davranışlarda bulunması karşısında oda
üyeliğinden geçici veya uzun süreli olarak
çıkarılması, bu süre içerisinde meslekî
faaliyetini yürütememesidir.
Geçici çıkarma cezası bir aydan az, altı aydan
fazla; uzun süreli çıkarma cezası altı aydan az,
iki yıldan fazla olamaz.
Birliğin Gelirleri
Madde 25.-
Birliğin
gelirleri şunlardır:
a) Birliğe bağlı odalardan alınacak kayıt
ücreti.
b) Birliğe bağlı odalar tarafından ödenecek
katılma payları.
c) Yayın gelirleri.
d) Bağış ve yardımlar.
e) Birlik amacını gerçekleştirmek için kurulacak
kuruluşların ve iştiraklerin gelirleri.
f) Birlik tarafından verilecek danışmanlık ve
düzenlenecek sosyal faaliyet gelirleri.
g) Birlik tarafından düzenlenecek meslekî
kurslar, sergi ve fuarlardan sağlanacak
gelirler.
h) Para cezaları.
ı) Konfederasyonca belirlenen ücret tarifelerine
göre düzenlenecek ve onanacak belge ile hizmet
karşılığı gelirleri.
j) Sicile ilk kayıt ücreti.
k) Sicil harçlarından alınacak paylar.
l) Faiz ve diğer gelirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Esnaf ve Sanatkârlar Federasyonu
Federasyonun Kuruluşu
Madde 26.-
Federasyon
kurulabilmesi için ülke genelinde aynı meslek
dalında kurulmuş olan odaların %60'ının genel
kurullarının federasyon kurulması yönünde karar
almaları ve kurucu oda adedinin 40'dan az
olmaması şarttır.
Kurucular, Bakanlıkça hazırlanmış örneğe uygun
olarak düzenleyecekleri federasyon ana
sözleşmesini bir dilekçe ile birlikte Bakanlığa
verirler. Federasyon kuruluşlarında
Konfederasyonun görüşü alınır.
Federasyon; ana sözleşmesinin Bakanlık
tarafından onanmasından sonra kurulmuş olur.
Aynı faaliyet konusunda birden fazla federasyon
kurulamaz. Federasyonların merkezi Ankara'dadır.
Federasyona Kayıt
Madde 27.-
Federasyon
kurulduktan sonra aynı meslek dalında kurulmuş
bulunan veya sonradan kurulacak odalar, kuruluş
tarihinden itibaren bir ay içinde federasyona
kayıt olmak zorundadırlar.
Kayıt zorunluluğunu yerine getirmeyen odaların
kayıtları federasyon tarafından resen yapılır ve
ilgili odaya yazılı olarak bildirilir.
Federasyonun Organları
Madde 28.-
Federasyon
organları şunlardır:
a) Genel kurul: Federasyon genel kurul
tarihinden en az altı ay önce kurulmuş olan
odaların yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile
federasyonun görevde bulunan başkanı, yönetim ve
denetim kurulu üyelerinden oluşur.
b) Yönetim kurulu: Başkan dahil olmak üzere, oda
sayısı 75 ve daha az olanlarda dokuz, 76-125
olanlarda onbir, 126 ve daha fazla olanlarda
onüç kişiden oluşur ve genel kurul üyeleri
arasından dört yıl süreyle görev yapmak üzere
seçilir. Aynı sayıda yedek üye seçilir.
c) Denetim kurulu: Genel kurul üyeleri arasından
dört yıl süreyle görev yapmak üzere seçilecek üç
kişiden oluşur. Aynı sayıda yedek üye seçilir.
Federasyon Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 29.-
Federasyon
genel kurulunun başlıca görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Federasyon başkanını, yönetim kurulu ve
denetim kurulu asıl ve yedek üyelerini seçmek.
b) Yönetim kurulu faaliyet raporu, denetim
kurulu raporu, bilanço ve gelir ve gider
hesaplarını incelemek, kabul veya reddetmek.
c) Yönetim kurulu ve denetim kurulunu ibra
etmek.
d) Yeni döneme ait çalışma programı ile bu
program içinde yer alan eğitim, teorik ve pratik
kurs programlarını ve tahmini bütçeyi incelemek,
aynen veya değiştirerek kabul etmek.
e) İşlem ve eylemleri nedeniyle hukuki ve cezai
sorumluluğu tespit edilen organ üyeleri hakkında
dava açılmasına, bunların görevde kalıp
kalmamasına karar vermek.
f) Üye odalarda ve üye odalar arasında meslek ve
sanatlarının yürütülmesi yönünden çıkacak
olumsuzlukları ve anlaşmazlıkları çözüme
kavuşturmak ve üye odaların uyması zorunlu
meslekî kararların alınmasını sağlamak üzere
Konfederasyona teklifte bulunmak.
g) Üye odalar ve mensuplarının meslekî gelişme
ve ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlamak
maksadıyla gerekli tedbirleri almaya ve bu
konuda gereken kurs, seminer, fuar ve benzeri
kültürel ve sosyal faaliyetlerde bulunmaya,
tesisler kurmaya, Konfederasyonun uygun görüşü
ile Bakanlıktan izin alarak uluslararası
kuruluşlara üye olmaya karar vermek.
h) İmkânları ölçüsünde öğrenci okutulmasına, bir
evvelki yıl gayri safi gelirinin %10'unu
geçmemek şartıyla kamu yararına hizmet eden
kuruluşlara sosyal yardım yapılmasına ve bütçe
imkânları elverişli olmayan üye odalara
durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla ayni ve
nakdî yardımda bulunulmasına karar vermek.
ı) Kuruluş amacını gerçekleştirmeye yönelik
gayrimenkul ve her türlü taşıt alım satımına,
gayrimenkul karşılığında ödünç para alınmasına
karar vermek; bütün bu faaliyetlerine ait
bilgileri Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri
tabanında güncelleyerek tutmak.
j) Üye odaların ve üyelerinin müşterek
ihtiyaçlarını karşılamak, meslekî faaliyetlerini
kolaylaştırmak ve mesleğin genel menfaatlere
uygun olarak gelişmesini sağlamak amaçlarıyla
sınırlı olarak kurulmuş veya kurulacak
şirketlere ve kooperatiflere iştirak etmek,
amaçlarına uygun olarak eğitim ve öğretim
kurumları kurmak üzere vakıf kurmaya karar
vermek ve bu konudaki işlemleri yürütmek üzere
yönetim kuruluna yetki vermek.
Federasyon Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 30.-
Federasyon
yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Federasyon işlerini mevzuata ve genel kurul
kararlarına uygun olarak yürütmek.
b) Bakanlık ve Konfederasyonca mevzuat gereği
verilecek görevleri yerine getirmek.
c) Yeni dönem çalışma programı ile bu program
içinde yer alacak eğitim, teorik ve pratik kurs
programlarını ve tahmini bütçeyi hazırlamak ve
genel kurulun onayına sunmak.
d) Mevzuat ve oda ana sözleşmesi esasları içinde
yürütülmesini sağlamak üzere, gerekli görülecek
zamanlarda, üye odaların çalışmalarını
inceleyerek alınması gerekli idari ve mali
tedbirler hakkında bildirimde bulunmak ve odanın
bağlı bulunduğu birliğe bilgi vermek.
e) Federasyonda çalışan personel ile odalarla
mensupları hakkındaki lüzumlu bilgilerin
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında
düzenli olarak tutulmasını sağlamak ve resmî
dairelerin bu husustaki taleplerini yerine
getirmek.
f) Üyesi olan odalar ve mensuplarının meslekî
bilgi ve eğitim çalışmalarını temin etmek, resmî
ve özel merciler nezdinde gerekli girişim ve
temaslarda bulunmak, mensuplarının genel meslekî
menfaatlerini ilgilendiren konularda adli ve
idari yargı mercileri önünde federasyon başkanı
marifetiyle federasyonu temsil etmek.
g) Genel sekreter ve diğer personelin atama,
terfi, cezalandırma ve görevlerine son
verilmesine karar vermek.
h) Resmî ve özel merciler tarafından istenecek
temsilcileri atamak ve görevlendirmek.
ı) Üye odaların gelişmesi için lüzumlu ve
yararlı tedbirleri almak ve gereken tesisleri
kurmak.
j) Federasyon katılma payının ve kayıt ücretinin
üye odalardan elektronik ortamda tahsilini
sağlamak.
k) Bilanço ve gelir ve gider hesap cetvelini
şubat ayı sonuna kadar, genel kurul evrakını ise
genel kurulu takip eden on gün içinde
Konfederasyona göndermek.
Federasyon Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 31.-
Federasyon
denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bu Kanunla verilen görevler ile genel kurulda
alınan kararların yönetim kurulu tarafından
yerine getirilip getirilmediğini incelemek.
b) Federasyon işlemlerinin mevzuat ve federasyon
ana sözleşmesi çerçevesinde yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
c) Bakanlık ve Konfederasyon tarafından mevzuat
gereği verilen görevlerin yerine getirilip
getirilmediğini incelemek.
d) Federasyon kayıt ücreti ve katılma paylarının
üye odalardan zamanında tahsil edilip
edilmediğini kontrol etmek ve federasyonun işlem
ve hesapları hakkında genel kurula rapor vermek.
e) Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak.
Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev
ve yetkilerinden (d) ve (e) bentlerinde
belirtilenleri salt çoğunlukla yerine
getirirler.
Federasyonun Gelirleri
Madde 32.-
Federasyonun gelirleri şunlardır:
a) Federasyona bağlı odalardan alınacak kayıt
ücreti ve katılma payları.
b) Yayın gelirleri.
c) Bağış ve yardımlar.
d) Federasyonun amacını gerçekleştirmek için
kurulacak kuruluşların ve iştiraklerin
gelirleri.
e) Federasyonca düzenlenecek sosyal faaliyet
gelirleri.
f) Federasyon tarafından düzenlenecek meslekî
kurslar, sergi ve fuarlardan sağlanacak
gelirler.
g) Konfederasyonca belirlenen tarife ücretleri
karşılığında düzenlenecek ve onanacak belge ve
hizmet karşılıkları.
h) Faiz ve diğer gelirler.
Fesih ve Tasfiye
Madde 33.-
Federasyon, kayıtlı üye odalardan üçte birinin
yazılı fesih talebi üzerine bir ay içinde
yapacağı genel kurul toplantısında, genel kurul
üyelerinin üçte ikisinin kararı ile feshedilir.
Feshedilen federasyon, Konfederasyonca
görevlendirilecek üç kişilik bir heyet
tarafından, borçları kendi varlığından ödenip,
alacakları tahsil edildikten ve tasfiye
giderleri de karşılandıktan sonra kalacak meblağ
ve ayni haklar Konfederasyona devrolunur. Beş
sene içerisinde aynı konuda federasyon kurulduğu
takdirde devrolunan meblağ bu kuruluşa verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Türkiye Esnaf ve Sanatkârları
Konfederasyonu
Konfederasyonun Kuruluşu
Madde 34.-
Konfederasyon, Bakanlıkça hazırlanmış örneğine
uygun Konfederasyon ana sözleşmesinin Bakanlık
tarafından onanmasından sonra kurulmuş olur.
Kuruluş merkezi Ankara'dadır. Konfederasyonun
kısa adı TESK'tir.
Konfederasyona Kayıt
Madde 35.-
Bu Kanuna
göre kurulmuş veya kurulacak olan birlik ve
federasyonlar kuruluş tarihinden itibaren bir ay
içinde Konfederasyona kayıt olmak zorundadırlar.
Kayıt zorunluluğunu yerine getirmeyen birlik ve
federasyonların kayıtları Konfederasyonca resen
yapılır ve ilgili meslek kuruluşlarına yazılı
olarak bildirilir.
Konfederasyonun Organları
Madde 36.-
Konfederasyonun organları şunlardır:
a) Genel kurul: Birlik ve federasyonların başkan
ve yönetim kurulu üyeleri ile Konfederasyonun
görevde bulunan genel başkanı, yönetim kurulu ve
dışarıdan seçilen üyeler hariç denetim kurulu
üyelerinden oluşur.
b) Başkanlar kurulu: Konfederasyon genel başkanı
ile birlik ve federasyon başkanlarından oluşur.
c) Yönetim kurulu: Genel kurul üyeleri arasından
dört yıl süreyle görev yapmak üzere seçilen
genel başkan dahil 15 kişiden oluşur. Aynı
sayıda yedek üye seçilir.
d) Denetim kurulu: Genel kurul üyeleri arasından
veya ikisi dışarıdan dört yıl süreyle görev
yapmak üzere seçilen beş kişiden oluşur. Aynı
sayıda yedek üye seçilir.
Konfederasyon Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 37.-
Konfederasyon genel kurulunun görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Konfederasyon genel başkanını, yönetim kurulu
ve denetim kurulu asıl ve yedek üyelerini
seçmek.
b) Yönetim kurulu faaliyet raporu, denetim
kurulu raporu, bilanço ve gelir ve gider
hesaplarını incelemek, kabul veya reddetmek.
c) Yönetim kurulu ve denetim kurulunu ibra
etmek.
d) Yeni döneme ait çalışma programı ile bu
programda yer alan eğitim, teorik ve pratik kurs
programlarını ve tahmini bütçeyi incelemek,
aynen veya değiştirerek kabul etmek.
e) İşlem ve eylemleri nedeniyle hukuki ve cezai
sorumluluğu tespit edilen organ üyeleri hakkında
dava açılmasına, bunların görevde kalıp
kalmamasına karar vermek.
f) Yönetim kurulunca hazırlanan yönetmelikleri
onamak.
g) Herhangi bir sebeple birlik ve
federasyonlarla Konfederasyon yönetim kurulu ve
denetim kurulu arasında çıkacak görüş
ayrılıklarını çözüme kavuşturmak.
h) Esnaf ve sanat sahiplerinin meslek ve
sanatlarının yürütülmesi için gerekli ve faydalı
görülecek tedbir ve teşebbüslerden yönetim
kurulu tarafından getirilecek konuları incelemek
ve karara bağlamak.
ı) Eğitim ve öğretim kurumları açılmasına,
öğrenci yurtları tesis edilmesine, burs
verilmesine ve öğrenci okutulmasına, bir evvelki
yıl gayri safi gelirinin %10'unu geçmemek
şartıyla kamu yararına hizmet eden kuruluşlara
sosyal yardımlarda bulunulmasına, bütçe
imkânları yeterli olmayan birlik ve
federasyonlara durumlarını belgelendirmek
kaydıyla ayni ve nakdi yardım yapılmasına karar
vermek.
j) Konfederasyonun kuruluş amacını
gerçekleştirmeye yönelik gayrimenkul ve her
türlü taşıt alım satımına, gayrimenkul
karşılığında ödünç para alınmasına karar vermek,
bu faaliyetlerine ait bilgileri Bakanlık e-esnaf
ve sanatkâr veri tabanında güncelleyerek tutmak.
k) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları ve
üyelerinin müşterek ihtiyaçlarını karşılamak,
meslekî faaliyetlerini kolaylaştırmak ve
mesleğin genel menfaatlere uygun olarak
gelişmesini sağlamak amaçlarıyla sınırlı olarak
kurulmuş veya kurulacak şirketlere ve
kooperatiflere iştirak etmek, amaçlarına uygun
olarak eğitim ve öğretim kurumları kurmak üzere
vakıf kurmaya karar ve bu konuda işlemleri
yürütmek üzere yönetim kuruluna yetki vermek.
Konfederasyon Başkanlar Kurulu
Madde 38.-
Konfederasyon başkanlar kurulu, yüksek istişare
kurulu olarak, ülke genelindeki esnaf ve
sanatkârlar meslek kuruluşlarına ilişkin
meseleler ile Türk esnaf ve sanatkârlarının ülke
içindeki ve uluslararası düzeydeki gelişme ve
sorunları hakkında Konfederasyon yönetim
kuruluna tavsiyelerde bulunur.
Konfederasyon genel başkanı, başkanlar kurulunun
da başkanıdır. Başkanın bulunmadığı hallerde
toplantıya yetki verilen Konfederasyon genel
başkan vekili başkanlık eder.
Kurul, üyelerinin çoğunluğu ile yılda bir defa
ekim ayında kendiliğinden ve gerektiğinde
Konfederasyon genel başkanının veya başkanlar
kurulunun çoğunluğunun yazılı çağrısı üzerine
her zaman toplanabilir.
Konfederasyon Yönetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri
Madde 39.-
Konfederasyon yönetim kurulunun başlıca görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Konfederasyon işlerini mevzuata ve genel
kurul ve başkanlar kurulu tavsiyelerine uygun
olarak yürütmek.
b) Bakanlık tarafından mevzuat gereği verilecek
görevleri yerine getirmek.
c) Yeni dönem çalışma programı ile bu program
içinde yer alacak olan eğitim, teorik ve pratik
kurs programlarını ve tahmini bütçeyi hazırlamak
ve genel kurulun onayına sunmak.
d) Birliklerin, federasyonların ve gerektiğinde
odaların çalışmalarını mevzuat ve ana
sözleşmeleri esasları içinde yürütülmesini
sağlamak için lüzumlu görülecek zamanlarda hesap
ve işlemlerini incelemek ve alınması gerekli
tedbirler hakkında bildirimde bulunmak; birlik
ve federasyonların, gelecek yıl çalışma
programları ile yıl sonu bilanço ve gelir ve
gider cetvellerini değerlendirmek ve bu
kuruluşlara yol gösterici tavsiyelerde bulunmak.
e) Üyeleri hakkında gerekli bilgilerin Bakanlık
e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında düzenli
olarak bulunmasını sağlamak, resmî ve özel
mercilerce lüzumlu görülecek konularda istenecek
bilgi ve mütalaayı vermek, mensuplarının genel
meslekî menfaatlerini ilgilendiren konularda,
adli ve idari yargı mercileri önünde
Konfederasyon genel başkanı marifetiyle
Konfederasyonu temsil etmek.
f) Birlikler veya birliklerle federasyonlar
arasında çıkacak anlaşmazlıkları incelemek ve
çözüme kavuşturmak, çözüme kavuşturulamayan
hususları Bakanlığa intikal ettirmek.
g) Konfederasyon topluluğu içindeki kuruluş
mensuplarının meslek ve sanatlarının yürütülmesi
için gerekli ve faydalı görülecek tedbirleri
almak ve teşebbüslerde bulunmak.
h) Konfederasyon personelinin tüm bilgilerini
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında
takip etmek, genel sekreter ve diğer personelin
atanma, terfi, cezalandırılma ve görevlerine son
verilmesine karar vermek.
ı) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarını
ilgilendiren konularda hazırlanacak mevzuat
hakkında, gerektiğinde Konfederasyon görüşünü
oluşturmak ve ilgili makama sunmak.
j) Ülke içinde ve dışında sergi ve fuarlar
düzenlemek, desteklemek, katılmak ve Bakanlık
izni alınmak şartıyla, ülke dışındaki meslekî
kuruluşlara üye olma çalışmaları yapmak.
k) Esnaf ve sanatkârlar ile Konfederasyona bağlı
kuruluşların ihtiyacı olan yardım ve kredileri
sağlamak için gerekli girişimlerde bulunmak.
l) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının
muhasebe ve personel ile gereken diğer konularda
yönetmeliklerini hazırlamak.
m) Meslek standartlarının belirlenmesi konusunda
Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı, Türk Standartları Enstitüsü
ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile
işbirliği yapmak.
n) Millî Prodüktivite Merkezi, Küçük ve Orta
Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığı ve benzeri kuruluşların kurullarına
katılacak delegeyi tespit etmek.
o) Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesini
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri ta-banında
yayınlamak, meslekî yayında bulunmak.
p) Birlik ve federasyonlarca gönderilen uyulması
zorunlu meslekî kararları Bakanlık onayına
sunmak.
r) Federasyon, birlik ve odalarda Konfederasyon
tarafından yapılan denetimler sonucunda organ
üyelerinin ve görevli personelin 59 uncu Maddeye
göre sorumlu görülmesi halinde, sonuç hakkında
Bakanlığa bilgi vermek.
s) Konfederasyon katılma payının ve kayıt
ücretinin birlik ve federasyonlardan elektronik
ortamda işlem sırasında tahsilini sağlamak.
t) Kaybolmaya yüz tutmuş mesleklerin yaşatılması
ve korunması için gerekli tedbirleri almak,
konuyla ilgili olarak Bakanlığı bilgilendirmek.
Konfederasyon Denetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri
Madde 40.-
Konfederasyon denetim kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Bu Kanunla verilen görevler ile genel kurulda
alınan kararların yönetim kurulu tarafından
yerine getirilip getirilmediğini incelemek.
b) Konfederasyon işlemlerinin mevzuat ve
Konfederasyon ana sözleşmesi çerçevesinde yerine
getirilip getirilmediğini incelemek.
c) Bakanlık tarafından mevzuat gereği verilen
görevlerin yerine getirilip getirilmediğini
incelemek.
d) Konfederasyon kayıt ücreti ve katılma
paylarının üye birlik ve federasyonlardan
zamanında tahsil edilip edilmediğini kontrol
etmek ve Konfederasyonun işlem ve hesapları
hakkında genel kurula rapor vermek.
e) Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak.
Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev
ve yetkilerinden (d) ve (e) bentlerinde
belirtilenleri salt çoğunlukla yerine
getirirler.
Konfederasyonun Gelirleri
Madde 41.-
Konfederasyonun gelirleri şunlardır:
a) Birlik ve federasyonca ödenecek kayıt
ücretleri ve katılma payları.
b) Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Sicil Gazetesi
ile meslekî yayın gelirleri.
c) Düzenlenecek ve onanacak belge gelirleri.
d) Para cezaları.
e) Konfederasyon amacını gerçekleştirmek için
kurulacak kuruluş ve iştirak gelirleri.
f) Konfederasyon tarafından düzenlenecek meslekî
kurslar, eğitim faaliyetleri, fuar ve
sergilerden sağlanacak gelirler.
g) Konfederasyona bağlı kuruluşlarda kullanılan
her türlü matbu evrakın basım ve dağıtımından
veya bu evrakın elektronik ortamda
düzenlenmesinden sağlanan gelirler.
h) Sosyal ve kültürel organizasyonlardan
sağlanan gelirler.
ı) Esnaf ve Sanatkârların Meslek Eğitimini
Geliştirme ve Destekleme Fonu gelirleri.
j) Bağış ve yardımlar.
k) Faiz ve diğer gelirler.
Birinci Kısım
İkinci Kısım
Üçüncü Kısım
Dördüncü Kısım Beşinci Kısım Altıncı Kısım

|